Dubbelpass, tester och lite annat grejjs...

Dubbelpass idag...
Började dagen med ett intervallpass och så lite gym inne på Helex där jag fick öka tempot på bandent men blev ändå inte lika slut som förra veckan. Riktit skoj att känna att träningen har gett något sorts result, nästa gång blir det attt förlänga intervllerna :-) Eftersom intervallpasset egentligen skulle ha ägt rum igår men jag var för trött efter en lång skoldag på Winternet (som jag återkommer till snart) fick jag köra dubbla pass idag. Efter middagen begav jag och Anders oss ut i -20,7 med mycket varma kläder och värmeväxlare, det gick inte allt speciellt fort eftersom jag var sliten och hade tungt att andas i den där masken men jag sprang mina 15km så får vara nöjd med det ändå.

Som sagt så var jag med skolan på Winternet igår, ett ställe som utför en hel massa olika fysiska tester med all vetenskap som kan kopplas till detta. Det var ju som drömen för mig, universitetet betalade så att jag fick genomföra ett test på min maximala syreupptagningsförmåga och min maxpuls som jag velat göra hur länge som helst. Det var bara en i klassen som skulle få prova på detta test och eftersom jag tjatat om detta i flera veckor fick jag ta på mig den äran. De vågade nog inte säga något annat och så var det nu så att alla andra i klasset verkligen ville slippa  så de var inte allt för svårövertalade :P 

Själva testet var ritktigt skoj att utföra. Jag fick springa på ett löpband i samma tempo hela tiden medan de ökade lutningen mer och mer ända tills jag verkligen inte orkade ta ett steg till, det svartnade framför ögonen och sen var det bara att stiga av, härligt att få testa ta ut sig så pass mycket.

Resultatet blev en maximal syreupptagning på 3,9 vilket gör att jag kvalar in som "elittränad", gränsen gick vid 3,6 så ännu lite tills kan jag väl kunna förbättra mig. Jag hade en maxpuls på 189 slag/minut vilket egentligen inte säger någonting alls om hur jag är tränad efterom maxpulsen är konstant och någonting du ärver av dina föräldrar men det är bra för mig att veta när jag lägger upp min träning.
Nu blir det lite musik tror jag:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0